23 februari 2013

Avd Trumpeten: Matte med spackel och färg!

Vi har jobbat med matte på ett lite annorlunda sätt!

Under några veckor har vi jobbat med matte med hjälp av spackel och färg! Våra väggar var fulla med hål och gamla plugg. Då fick vi idén att barn och personal kunde hjälpas åt och samtidigt träna på matte.
                                  Först ska alla gamla plugg ut från väggen, det kan
                               vara lite knepigt. Men med stora muskler och en massa
  tålamod så går det.En flicka lyckas dra ut ett plugg med bara händerna.

                          Tekniken varierar, några använder händerna andra olika verktyg,
                          Barnen använder både tång och hammare.
                                                     ( Här får vi in språket med)
                            
Titta! Jag kunde!

Här satt pluggen.
 På den ena väggen hade vi ett träd med kastanjer som
inte var så fint längre. Det tog tid att få bort alla men 
eftersom barnen är så tålmodiga så lyckades vi till slut. 
 


                   Alla plugg är ute och alla kastanjer borta,                     så nu är det dags att spackla!

Innan barnen börja spackla pratar vi om dom olika verktygen.
Vi har 3 storlekar på spacklar. 



Hur mycket behövs för att fylla hålet?

Här är stor koncentration.


Lite bus medan vi väntar på att kompisen är färdig.
Nu är ena hålet fyllt, det som kommer utanför slipar
vi bort med sandpapper sen.





 
 Vilken spackel är bäst till att fylla igen dom stora hålen?

Med samarbete går det fortare och är roligare.
( Här får vi in samarbete)

 Dags att slipa bort överskottet
på väggarna! 

    Nu är det målning av väggar som gäller!



 Först duttar vi i färg i alla lagade hålen med
hjälp av en svamp.
Sist åker den stora rollern fram!
 
 Här är väggen som det stora trädet var på.
Med detta projekt har barnen tränat både matte,
språk, skapande och samarbete.
Det bästa av allt är att vi har haft jätteroligt under tiden!

 Koppling till läroplanen (Lpfö 98, rev 2010)
Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen
• ges förutsättningar för utveckling och lärande och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga
• upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar